Monday, August 26, 2013

Paleo smulpaj: Äppelpaj

Trädgårdens två äppelträd dignar av äpplen i år, så jag försöker ta tillvara på så mycket jag kan!
Och äppelpaj är ju aldrig fel... Så då fick det bli det idag! :) Detta blev verkligen jättegott! Vi hade ingenting till, men det passar garanterat med rå vaniljglass! Annars tänkte jag prova att göra LCHF-vaniljsås nästa gång jag gör pajen... Blir det bra så kommer receptet här så småningom!
Äpple innehåller ju en del kolhydrater så denna pajen passar kanske inte de som går på strikt LCHF-kost. Men det är mindre än 60 g kolhydrater i hela pajen, så det blir inte så mycket per portion ändå.
  
Ingredienser, 1 paj:
1-2 msk ghee (eller smör)
3-4 dl skivat eller tärnat äpple (eller rabarber eller bär)
50 g kokosolja
50 g rumstempererad ghee (eller smör)
1,5 dl hyvlad mandel
1,5 dl mandelmjöl
3 msk sötning (jag använder oftast sukrin, men ibland kokossocker eller honung)
1 tsk kanel

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Smöra en pajform med 1-2 msk ghee och lägg i skivat/tärnat äpple. Blanda alla de övriga ingredienserna i en skål och fördela smuldegen över äppelbitarna. Grädda på 225 grader i ca 20 minuter tills pajen fått fin färg.
Knaprigt smuldegstäcke och härlig kaneldoft!
 

No comments:

Post a Comment