Wednesday, June 4, 2014

Egyptisk levergryta

à la Mary Shenouda aka the Paleochef.
Jag är egentligen inte speciellt förtjust i lever. Tyvärr. Men jag försöker äta det ibland ändå - för det är ju så vansinnigt nyttigt med inälvsmat. Så jag river lever och blandar i det i maträtter där det kan passa - eller så gör jag leverpastej. Levergryta som man ibland fick när man var liten - hemma eller i skolan - har sambon lagt in förbud emot. Det vill han INTE ha. Han vill egentligen inte ha lever alls, men många gånger vet han inte att han äter det - när jag har lurat ner det i köttfärssås eller köttfärsbiffar till exempel. Ssshhh! Säg inget till honom! Hehe :-D
Men för att komma till poängen; jag har hittat ett recept på lever som var helt gudomligt gott! En riktig smaksensation. Jag skulle kunna äta det flera gånger om dagen :-D Sambon ville inte ens smaka ("Levergryta??? Med pepparkakskryddor??? Inte en chans!"), så receptet är bara till en person - men han tyckte att det doftade vääääldans gott när jag lagade min leverrätt :-)

Ingredienser, 1 (väldigt liten) port.
Ghee eller smör att steka i (mycket!!)
1 kycklinglever (ca 80 g)
1-2 vitlöksklyftor, pressade
1/4 grön paprika, grovhackad
1/4- 1/2 chilipeppar, finhackad (eller 1 krm cayenne + 1 krm chilipulver)
1 tsk spiskummin
1 krm kanel
1/2 krm ingefära
1/2 krm kardemumma
1/2 krm mald kryddnejlika
2 krm salt
saften av 1/4 citron

Gör så här:
Dela kycklinglevern i små bitar och salta med hälften av saltet. Bryn levern på hög värme i mängder med ghee tills den har fått fin färg runt om. Tillsätt alla övriga ingredienser och sänk värmen till låg/medium. Låt puttra ihop i ca 10-15 minuter. Servera med mer färskpressad citronsaft. Ät levergrytan som en förrätt eller kanske tillsammans med blomkålsris som en lättare måltid.

No comments:

Post a Comment