Saturday, June 7, 2014

Kombu-snack

Jag experimenterar för tillfället med alger. Alger är verkligen supermat! De innehåller omega-3-fetter, högvärdigt protein med essentiella aminosyror, mängder med mineraler (massa livsviktigt jod!), antioxidanter och klorofyll. Bland annat :-) Så ät mer alger!! Här kommer ett recept som jag experimenterade fram igår, och jag är väldigt nöjd med resultatet - det blev en perfekt smakkombination! Sambon, som är skeptisk till många av mina påhitt, tyckte också att det var väldigt gott och sa att jag gärna får göra det igen.

(använd gärna denna koden om du ska beställa på iHerb: TCB481 - då kan du få upp till 10% rabatt)

Ingredienser:
ca 3 ark kombu kelp
1 msk sesamolja
1 tsk coconut aminos
ca 1/2 tsk honung
1 msk rostade sesamfrön

Gör så här:
Blötlägg först algerna i ca 30 minuter så att de blir mjuka (häll inte ut blötläggningsvattnet, använd det att vattna växter med - ta vara på all näringen!). Strimla dem tunt. Hetta upp oljan i en stekpanna/wokpanna och tillsätt algerna. Woka på hög värme under konstant omrörning i ca 3-4 minuter. Sänk värmen och rör i coconut aminos och honung. Häll upp i en skål och blanda ner rostade sesamfrön. Vips har du en skål med suuupernyttigt snacks :-) Eller servera det som en sallad till fisk. Eller som en förrätt med något gott vitt vin eller kanske en prosecco till (Pizzolato Prosecco Doc Brut är testat och godkänt...)
1. Förpackningen 2. Torkade kombu-alger 3. Blötlagda kombu-alger 4. Det färdiga resultatet
MUMS!

2 comments:

  1. Det här måste jag testa! Låter gott!
    Ska nog använda din rabattkod och göra beställning på iherb!
    Coconut aminos låter spännande och nyttigt! :)
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad roligt om du använder min kod - då får både du och jag rabatt :-)
      Coconut aminos är jättebra! Jag använder det till allt möjligt. Det har en lite soja-aktig smak, men mycket mildare.

      Delete