Thursday, August 14, 2014

Squashfrallor

Detta receptet kommer från Marianne Anderssons bok "Baka matbröd med LCHF". Den enda ändringen jag har gjort är att ändra formen från baguetter till småfrallor istället.
Detta brödet kommer riktigt nära "vanligt" bröd i smak och konsistens tycker jag, det blir inte så barkbröd-aktigt som många andra LCHF-bröd ofta blir.

Ingredienser, ca 8 st:
4 ägg
1,5 dl riven, urkramad squash
1,5 dl fint mandelmjöl
2 msk fiberhusk
2 msk kokosmjöl
1 dl sesamfrö
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 190 grader.
Riv squashen och krama ur det mesta av vätskan (jag sparar alltid vätskan och blandar i smoothies och soppor eller så dricker jag det som det är med lite lime). Vispa äggen fluffigt och tillsätt den rivna, urkramade squashen. Blanda alla de torra ingredienserna i en egen skål och blanda sedan i dem i ägg/squashröran. Låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Forma sedan frallor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Smeten är kladdig och kan vara lite svår att hantera, men jag använde ett tips från Erikas LCHF till vardag och fest som fungerade väldigt bra.
Grädda frallorna i ugnen tills de har fått fin färg, ca 20-30 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.
 

4 comments:

  1. Tror du att detta brödet skulle falla vår syster i smaken? Eller mig för den delen som är ganska kräsen på paleo och lchf bröd..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror hon tyckte att det var ganska bra när vi åt det hemma hos mamma och pappa i somras. Men fråga henne :-)

      Delete
  2. Perfekt! Detta ska jag prova snarast, håller på att svämma över i alla squash som mina plantor spottar ur sej.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det fantastisk med squash? :-) Där kan man verkligen snacka om att det "växer så det knakar"!! Jag har samlat alla mina squash-recept i ett eget inlägg förresten - du hittar det under fliken "Säsongsmat" om du är intresserad :-)

      Delete