Wednesday, March 11, 2015

Koka din egen benbuljong

Benbuljong är verkligen supernyttigt, och jag har skrivit lite mer om det här.

Jag kör alla mängder på känsla efter att ha kokat buljong en del gånger - men i parantes efter alla ingredienser står ca-mängder.

Ingredienser:
Ben av kyckling, nöt, lamm eller vilt (jag använder mest kalv, och ibland kyckling) (1,5-2 kg)
Vatten (3-4 L + spädning, ca 1 L)
Någon syra (till exempel vin, vinäger eller citron, jag använder oftast äpplecidervinäger) (1-2 msk)
Havssalt (1-2 msk)
Hela pepparkorn (vit- eller svartpeppar efter smak och behag, jag varierar lite) (10-15 st)
Lagerblad (2-3 st)
Grönsaker (lök, purjolök, morot, palsternacka och selleri funkar bra - men prova dig fram!) (t. ex. 1 lök, 1 morot, 2 palsternackor)
Evt. äggskal (för extra kalcium, jag brukar slänga i skal från 2-3 ägg)

Gör så här:
Lägg benen i en stor kastrull och täck med vatten. Låt koka upp och skumma eventuellt av skummet som blir på toppen. Tillsätt salt, syra, pepparkorn, lagerblad, äggskal och grovdelade grönsaker. Syran hjälper till att dra ut alla mineraler ur benen. Låt sjuda delvis under lock på väldigt svag värme i minst 12 timmar, men gärna mer. Jag startar alltid buljongkok en lördag förmiddag och silar den färdiga buljongen på söndag eftermiddag, dvs. jag låter det sjuda i 24+ timmar (kyckling behöver inte sjuda så länge, ca 6 timmar räcker men jag låter det alltid stå över natten ändå). Om mycket vätska försvinner så späd med mer så att benen hela tiden är täckta.
När buljongen är färdigkokt tar man upp benen och silar över buljongen i en stor bunke. Låt den svalna på köksbänken (eller utomhus - skyddad från evt. djur som kan vara intresserade) innan du ställer in den i kylskåpet för att stelna. Låt den stå där över natten - då delar sig buljongen i tre skikt. Överst hamnar fettet, som jag alltid tar bort, eftersom det försämrar hållbarheten på buljongen (kan härskna) och så tycker jag inte att det smakar så gott när jag ska dricka buljongen sen. I mitten hamnar buljongen som vi är ute efter - ta en skopa eller sked och lägg det i lämpliga behållare som går att frysa. Jag brukar fördela ca hälften av buljongen i portionsförpackningar (till att dricka) och resterande i halvlitersförpackningar (till soppor/grytor) - och då gör det inget om en del fett och bottensats kommer med. I botten hamnar allt "bös" som man inte lyckades sila bort - försök att inte få med det i portionsförpackningarna, det blir lite grynigt och inte så gott att dricka. Förvara i frysen.
Fettlocket är lätt att ta bort när buljongen är kall
Gelatin!
Silikonmuffinsformar är perfekt att frysa in buljongen i!
En buljongmuffins om dagen är bra för magen... :-)

No comments:

Post a Comment