Thursday, November 12, 2015

Grötpinnar paleo

Järn, järn, järn... Alla tjatar om hur viktigt det är att bebisar får extra järn efter 6 månader eftersom bröstmjölken då tydligen inte längre täcker järnbehovet. Huruvida det är sant eller inte kan nog (som så mycket annat...) diskuteras - men det är i alla fall inte så att järnet tar tvärt slut på 6-månadersdagen som man nästan skulle kunna tro ibland. Och om man ska tro BVC så är det endast berikad köpegröt som kan tillgodose bebisarnas järnbehov efter 6 månader så då "måste" man börja med gröt. Innehållsförteckningen på Sempers bebisgröt är bland annat skummjölkspulver, vetemjöl och vegetabiliska oljor. Håhåjaja.
Jag är inte ett dugg bekymrad för dotterns järnintag. Dels så ammar jag fortfarande mycket, och jag är helt övertygad om att järnet i bröstmjölken tas upp till max i den lilla bebiskroppen, och dels så äter hon mycket järnrika livsmedel dagligen. Det blir så automatiskt i detta hushållet eftersom vi lagar det mesta av maten i gjutjärnsgrytor (jag behövde aldrig äta järntillskott under graviditeten!). Hon älskar min leverpastej, och hon äter gärna kött. Broccoli  och sötpotatis gillar hon också. Så vi har definitivt inget behov av berikad köpegröt! Men gröt kan ju göras på så många vis - jag gör till exempel ibland kokosgröt till mig själv på morgonen. Den kan givetvis dottern också äta, men det blir kladdigt :-) Så vill man ha mindre kladd kan man göra "grötpinnar" som är väldigt populärt inom BLW.

Här är mitt recept på järnrika, paleovänliga grötpinnar! Och förutom mycket järn innehåller de även i stort sett alla andra vitaminer och mineraler som en liten bonus ;-) Det kan man väl kalla en perfekt start på dagen?

Ingredienser:
1 banan
1,5-2 dl finkrossade solrosfrön (blanda evt. med pumpakärnor)
1 ägg
1 msk kokosolja
1 dl kokosmjölk
1 krm vaniljpulver
1 krm kanel eller kardemumma
Blanda gärna i lite finhackade katrinplommon om bebisen har trög mage - eller aprikoser för ännu mera järn.

Gör så här:
Blanda allt med stavmixer. Häll ut smeten i en bakplåtspappersklädd ugnsform, det ska bli ca 0,5-1 cm tjockt. Grädda i ugnen, 200 grader ca 15-20 min. Låt svalna på galler och skär sedan upp i bitar som är lagom stora för ditt barn. Förvara i tätslutande burk i kylskåp i 3-4 dagar. Går utmärkt att frysa också.

RDI gäller för barn 6-11 månader
RDI gäller för barn 6-11 månader

7 comments:

  1. Min dotter tycker de är goda! Blötlägger du fröna före?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad kul att de är uppskattade! Här hemma är de också populära :-)
      Jag är generellt dålig på att blötlägga frön och nötter innan jag använder dem även om jag vet att det är bättre för kroppen. Jag glömmer bort det helt enkelt, och hinner oftast inte med blötläggning när jag väl kommer på det... Så nej, jag blötlägger inte fröna först.

      Delete
  2. Vilket bra recept, ska testa! Hur funkar det att frysa in dessa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det funkar bra! De tinar ju ganska fort i rumstemperatur, men annars går de bra att tina/värma i mikro också.

      Delete
    2. Fint, tack! Har en laddning i ugnen nu! :)

      Delete
  3. Hej. Vilken ingrediens är det som innehåller mkt järn i detta recept?
    Mvh kristina

    ReplyDelete